آند اکسید فلزی مختلط (MMO) و کاربردهای آن

آند اکسید فلزی مختلط چیست؟

آندهای اکسید فلزی مختلط (Mixed Metal Oxide anodes) از زیرسطحی از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود که توسط اکسیدهای فلزی مختلط پوشش داده می‌شود. پوشش توسط چندین فرایند حرارتی روی پایه تیتانیومی اعمال می‌شود تا یک لایه مقاوم در برابر مواد شیمیایی را ایجاد نماید. با توجه به پایداری ذاتی تیتانیوم این پوشش با تقویت رسانایی آند، بهترین عملکرد آند را به دنبال دارد.

آندهای MMO دارای مزیت هایی چون نرخ خوردگی بسیار پایین و ظرفیت جریان بالا می‌باشد.پایین بودن نرخ خوردگی آند باعث می‌شود که ابعاد آند در مدت زمان طول عمر آند، تقریبا ثابت باقی بماند. لذا این آندها مصرف بسیار گسترده‌ای در سیستم های تزریق جریان برای سازه‌های زمینی و دریایی دارد.

کاربردهای آند MMO

آند MMO در سیستم حفاظت کاتدی در انواع مختلف لوله‌ای، ریبونی، مش، وایری و صفحه‌ای استفاده می‌شود. این آندها در همه محیط‌ها مانند خاک، آب شیرین و آب شور به طور مؤثر قابل استفاده هستند. با توجه به محیطی که آند در آن قرار می‌گیرد، دو نوع پوشش برای آند در نظر گرفته می‌شود. در محیط خاک و آب شیرین از پوشش ایریدیوم-تانتالیوم و در آب شور از پوشش ایریدیوم-تانتالیوم-روتینیوم استفاده می‌شود. ظرفیت جریان آند در خاک، ذغال کک و یا آب شیرین ۱۰۰Amps\m2 و در آب شور ۶۰۰Amps\m2 می‌باشد.

انواع آندهای MMO

 انواع آندهای MMO

  • آند لوله‌ای (Tubular Anode)

آند لوله‌ای متداولترین نوع آند MMO است که در سیستم های حفاظت کاتدی به کار برده می‌شود. تیتانیوم این آند بر اساس استاندارد ASTM B338 Grade1 تولید می‌شود. آندهای لوله‌ای معمولا به صورت استرینگ در چاه‌های عمیق استفاده می‌شوند.

حفاظت کاتدی چاههای عمیق با استفاده از آند لوله ای MMO
  • آند ریبونی (Ribbon Anode)

پایه تیتانیوم این آندها بر اساس استاندارد ASTM B265 Grade1 تولید می‌شود و از پوشش اکسید فلزی مختلط ایریدیوم/تانتالیوم استفاده می‌شود. از این نوع آند جهت حفاظت پایه‌های خارجی مخازن ذخیره‌سازی روزمینی استفاده می‌شود. آندهای ریبونی برای اتصال به کنداکتورهای تیتانیومی از طریق جوشکاری نقطه‌ای برای ایجاد یک شبکه در زیر مخزن مناسب هستند که توزیع یکنواخت جریان را نیز فراهم می‌کنند.

  • آند مش (Mesh Anode)

آندهای MMO از نوع Mesh در سیستم های حفاظت کاتدی سازه‌های بتن مسلح به کار برده می‌شود. پایه تیتانیوم آند مش همانند آند ریبونی بر اساس استاندارد ASTM B265 Grade1 تولید می‌شود و کیفیت آند مطابق با استاندارد NACE TM0294 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آند مش به کار برده شده در سازه بتنی
  • آند وایری (Wire Anode)

آند وایری تیتانیومی یک محصول حفاظت کاتدی ایده‌آل برای محافظت کف مخازن، شناورهای زیرزمینی و خطوط لوله می‌باشد. این نوع آند از تیتانیوم گرید بالا با پوشش اکسید فلزی مختلط ساخته می‌شود و دارای طول عمر بیش از ۵۰ سال می‌باشد.

  • آند صفحه‌ای/دیسکی (Plate Anode)

این نوع آندها به صورت صفحه‌ های مستطیلی یا دایره‌ای برای کاربرد در کشتی‌ها و شناورها طراحی می‌شوند.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای شرکت کیمیاکاران کاوشگر کیهان کارون محفوظ می باشد. 

بالا