آند فداشونده آلومینیوم

آند فداشونده آلومینیوم یکی از انواع آندهایی است که برای حفاظت کاتدی سازه ها در هر نوع آبی قابل استفاده است. آلیاژ شناخته شده برای آند آلومینیوم، AL-Zn-In می باشد. از عنصر ایندیم به عنوان فعال ساز به منظور جلوگیری از تشکیل لایه اکسید Al2O3 و افزایش بازدهی آند، استفاده می شود. آند آلومینیوم نسبت به روی دارای ولتاژ بالاتری است به همین دلیل بیشتر از روی مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت آلومینیوم (2,650 Ah/kg) حدود 3.5 برابر بیشتر از روی (780 Ah/kg) است. از این رو، وزن کل آند مورد نیاز با استفاده از آلومینیوم بسیار کمتر از آند روی می باشد. بنابراین آند آلومینیوم به طور کلی کارآمد تر و مقرون به صرفه تر از آند روی است.

استانداردهای متداول آندهای فداشونده آلومینیوم شامل BS 7361، DNV-RP-B401، IPS-M-TP-750، NACE-RP0387، NORSOK M-503 و  MIL-DTL-24779B می باشند. اینزرت مورد استفاده در آندهای آلومینیوم مطابق با استاندارد NACE-RP0387 باید از جنس فولاد معمولی باشد. ترکیب شیمیایی آند آلومینیوم به صورت جدول زیر است که به آلیاژ نوع 3 در استاندارد DNV-RP-B401 اشاره شده است.

کاربردهای آندهای فداشونده آلومینیوم عبارتند از:

کشتی ها، آبگرمکن ها، خطوط لوله، تانک های زمینی و زیر زمینی، پالایشگاه ها، سکوهای فراساحلی و اسکله های دریایی با هندسه جکتی. آندهای آلومینیوم بر اساس طراحی و درخواست سفارش دهنده در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می شود.

 
 
مزایای استفاده از آند فداشونده آلومینیوم:
 

• آنها نسبت به آندهای روی یا منیزیم فعالتر هستند.

• برخلاف آند منیزیم، آنها در آب نمک یا آب شور، خطرناک نیستند.

• آندهای آلومینیوم عمر طولانی تری دارند و تنها نوع آند فداشونده هستند که در هر نوع آبی(Fresh water or brackish water ) قابل استفاده هستند.

• آنها 2.5 برابر ضخیم تر از آندهای روی و منیزیم هستند و به همین دلیل تجهیزات را برای مدت زمان طولانی در برابر خوردگی محافظت می کنند.

مدارک فنی:

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای شرکت کیهان کارون محفوظ می باشد. 

بالا